Monday, May 21, 2018

B3E3: Martabak Mak Cik Siti

Rumah yang kami tinggal di kampung dulu, berjiran dengan mak cik.

Mak cik Siti, kakak kepada ayah. Suaminya kami panggil Pak cik Lah. Selain selalu petik daun kari di sebelah rumah mak cik yang pokoknya merimbun itu, kami selalu juga bertukar juadah.

Antara menu yang paling saya ingat, saya fikir kebanyakan anak saudara dan adik-beradik juga, mesti martabak yang dibuat mak cik.

Pada saya martabak ni renyah nak buat. Nak makannya sekejap saja habis. Macam penat dan susah sangat. Baik beli di pasar malam saja.

Namun begitulah, hasil air tangan ni berbeza apalagi yang dibuat sendiri di rumah.

Saya tak sempat simpan resipi martabak mak cik, saya kira sepupu-sepupu saya juga tak membuatnya juga. Jadi saya kongsikan resipi martabak biasa.

No comments:

Post a Comment