Monday, May 21, 2018

B1E10: Periuk Belanga dan Dapur Minimalis

Bagi mereka yang suka masak, sudah pasti minatnya pada pinggan-mangkuk, periuk belanga dan peralatan di dapur juga.

Aku sebelum ini, banyak juga peralatan dapur. Kadang-kadang dah buntu nak kemas dan susun dapur macam mana lagi. Mahu dibuang, sayang rasa mungkin akan diguna lagi. Tak dibuang atau disisih, penuh dapur padahal ada sesetengahnya jarang sangat guna atau tak guna langsung pun.

Mujur juga kami berpindah rumah tempoh hari, jadi banyak juga barang dapur yang aku buang, contohnya bekas plastik makanan. Aku hanya simpan bekas yang berjenama, yang lengkap dengan bekas dan penutup sahaja. Selebihnya aku buang. Jadi berkuranglah beban dan keserabutan.

Ikut hati, minat juga Corelle, Luminarc, Tefal, Le Creuset tapi buat masa ini, aku selesa dengan periuk belanga cap Buaya saja dulu. Selain praktikal, harga pun mampu milik. Yang penting, dapur berasap. 

Pinggan mangkuk, banyak yang masih tersimpan di stor yang kami tumpang di rumah abang ipar. Yang ada pada kami sekarang, memadailah untuk diguna sehari-hari. Ada tu pinggan dan cawan yang mak beri semasa pindah dulu. Cukuplah dengan itu sahaja. Kalau ada tetamu ramai di rumah, kami gunakan pinggan plastik atau kertas.

Barangan elektrik dapur pun, aku kekalkan mana yang perlu sahaja. Kini hanya ada pengisar, oven toaster, pemanas air elektrik. Berbanding dahulu ada periuk nasi, cerek dan microwave oven. 

Aku cuba untuk wujudkan dapur yang ringkas dan minimalis sahaja. Aku nak masak dengan tenang dan biar dapur lapang. Aku juga praktikkan untuk membeli bahan yang betul perlu sahaja dan jika tamat tempoh, aku terus buang. Bahan yang ada, digunakan sehingga habis selagi mampu.

Kuali, aku kekalkan hanya satu. Periuk ada 2 yang sederhana dan 1 yang besar. Tak perlu banyak-banyak. Aku pening nak susun.

Aku masih lagi ke arah dapur minimalis yang kemas dan ringkas. Insya-Allah, adakalanya yang ringkas itu lebih membahagiakan.

No comments:

Post a Comment