Monday, May 21, 2018

B2E7: Pecal Raya Cara Jawa

Memang akan ingat sampai bila-bila kenangan yang ini. Dan di setiap kali itu jugalah akan terimbau kembali memori tahun 2012.

Rewinddddd!

Tahun pertama raya sebagai seorang isteri kepada anak orang Jawa. Agak culture shock juga pada aku. Kalau sebelum kahwin aku beraya di Kepala Batas, Pulau Pinang, setiap pagi raya mesti ada ketupat palas dan rendang. Pergi ziarah rumah saudara mara pun lebih kurang menu sama, cuma mungkin ada rumah yang hidangkan nasi impit dan kuah kacang serta serondeng, dan makanan berat lain.

Kalau ke rumah Tun Abdullah Badawi, biasanya dijamu dengan nasi tomato dengan ayam masak merah, daging masak hitam. 

Bila beraya di kampung suami di Hutan Melintang, Perak, terkejut aku.

Pergi semua rumah pun, menu utama ialah pecal. Hampir semua rumah menjamu menu yang sama. Bezanya pada bahan yang diguna sahaja. 

Ada yang guna bahan asas sahaja seperti timun, sengkuang dan tauge. Ada yang hidangkan dengan pucuk ubi celur, kacang panjang, nasi impit sekali.

Pelbagai versi, pelbagai rasa kuah pecal yang kebanyakannya dibuat sendiri. 

Kesimpulannya baguslah kan? Kalau tidak hari raya kita biasanya penuh dengan makanan berkalori tinggi. Raya cara Jawa, makan sayur-sayuran. Aku suka juga cuma rindu pada ketupat palas tu tak tertahan juga. Sudahlah waktu tu aku mengandung 6 bulan.

Namun beraya di rumah mentua, kalau tak balik kampung, tak ada pun pecal. Setakat aku jadi sebahagian daripada keluarga mentua ni, tak pernah pula pecal menjadi menu utama. Tapi kuah kacang pecal memang ada standby sentiasa. Hanya tinggal dibancuh dengan air panas. 

Biasa kami potong timun dan sengkuang, celur bihun dan makan bersama kuah pecal. 


No comments:

Post a Comment