Monday, May 21, 2018

B1E7: Masak-masak Bila Ada Anak Mula Makan

Apabila anak sudah mula makan makanan pejal, waktu berusia enam bulan, sekali lagi teruja. Tapi semasa anak pertama, aku agak keliru akibat too much information dan aku tak tahu nak ikut yang mana satu.

Baca di sini, begini. Baca di sana, lain pula. Lama-kelamaan, dalam pada aku nak siapkan makanan untuk anak, entah apa-apa yang aku bagi. Kasihan juga, itulah akibat ibu yang terlalu banyak maklumat sampai tak tahu yang mana satu yang betul dan patut diikut, padahal jururawat di Klinik Kesihatan sudah berikan panduan.

Aku dalam dilema. Ada saranan perlu perkenalkan anak dengan puri sayur dan buah dahulu. Ada pula yang sarankan bubur nasi kosong. Kebanyakan orang, bagi nestum.

Itu tak termasuk lagi berapa banyak makanan yang aku tak bagi langsung, memang kawal habis. Kuantiti garam, gula, perasa. Jajan semua memang tak bagi. Bila anak kedua dan ketiga aku tak strict sangat cuma aku kawal supaya tak berlebihan. Yang penting mereka mahu makan.

Memasak untuk anak, seronok bila anak makan berselera dan cakap sedap. Fuaad dulu bukan jenis pemakan sangat, banyak memilih juga. Faheem, Faathiya alhamdulillah tak banyak sangat kerenah pasal makanan. Makan tetap makan, sikit atau banyak sahaja.

Aku sebenarnya bercita-cita nak buat ebook Panduan Pemakanan Anak, nak kumpulkan perjalanan dan pengalaman aku dalam menjaga pemakanan mereka ni. Dah siap rangka dan draf awal. Tapi bila baca balik sekarang, banyak juga nak kena ubah supaya tak kaku sangat dan jadi bahasa buku teks.

Pengalaman dan cara setiap ibu menjaga pemakanan anaknya berbeza. Bagi aku, ikutlah kemampuan dan kreativiti masing-masing. Cuma elakkanlah terlalu banyak jajan diberi dan cuba galakkan anak makan sayur buah.

Aku pun sebenarnya struggle juga nak suruh anak-anak biasakan diri dengan buah sayur ni, tapi aku tetap kena terapkan dalam minda mereka yang benda ini bagus untuk kesihatan. Paling penting, aku yang makan. Biar mereka tengok dan anggap benda ni normal dan kena buat. Jajan aku beri juga tapi dengan kuantiti minimum sahaja.

No comments:

Post a Comment