Monday, May 21, 2018

B2E3: Bistik, Menu Lepas Kahwin Baru Tahu

Suatu hari suami kata teringin nak makan bistik. Aku memang tak tahu langsung rupa menu ini apatah lagi rasanya. Ejaan bistik itupun entah betul entahkan tidak.

Katanya mak biasa buat dulu, resipinya guna daging burger. Dalam fikiran aku, tak boleh nak membayangkan langsung menu ini. Buntu terus.

Sampailah satu ketika mak masak bistik ni di rumah.

Rupanya daging burger, tak kisahlah perasa ayam atau daging, kambing sekalipun boleh kalau suka, digoreng dahulu kemudian dipotong empat atau enam bahagian. Ketepikan.

Goreng wedges kentang. Juga diketepikan.

Panaskan minyak, tumis bawang merah dan bawang putih hingga wangi. Masukkan daging burger yang dipotong tadi, gaul mesra dengan bawang. Kemudian, masukkan kacang pis dalam tin bersekali dengan airnya.

Kalau gunakan empat ke enam keping burger, boleh guna setin kecil kacang pis. Kacau juga semuanya hingga mesra kemudian perasakan dengan garam dan lada sulah.

Masukkan air sikit untuk dijadikan kuah. Kemudian sedikit bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuah tadi. Akhir sekali baru masukkan kentang. Kacau perlahan sebab kita tak nak kentang hancur. Siap dihidang.

Senang saja kan?

Biasanya kalau dah jemu dengan ikan, ayam, daging, inilah salah satu menu pilihan. Bistik ini boleh dimakan dengan nasi atau dicicah bersama roti. Ratah begitu saja juga boleh.

Dengan dijadikan menu sebegini, ramai yang dapat merasa daging burger berbanding dibuat burger biasa yang mungkin sebungkus tidak mencukupi. Begitulah antara langkah berjimat orang dahulu. Sedikit sama dirasa.

Kini menu ini menjadi kegemaran keluarga kecil kami juga.

No comments:

Post a Comment