Monday, May 21, 2018

B3E1: Gulai Ikan dan Sambal Belacan Cik Pah

Masa balik kampung lepas raya tahun lepas, tumpang tidur di rumah bapa saudara yang kami gelar Cik Ey dan isterinya Cik Pah. Cik Ey atau nama sebenarnya Ismail ialah sepupu sebelah arwah emak. 

Menetap di kampung Lahar Kepar, kampung kelahiran emak, memang damai dan tenang sekali apabila rumah dikelilingi bendang, yang orang bandar panggil sawah padi.

Cik Pah boleh saya katakan seorang usahawan makanan. Setiap pagi Cik Pah akan siapkan nasi lemak bungkus untuk dihantar ke kedai makan. Untungnya kedai makan itu pun kepunyaan seorang lagi bapa saudara saya, iaitu abang kepada Cik Ey yang kami gelar Pak Njang An. 

Selain nasi lemak, Cik Pah juga ada bekalkan kuih-muih untuk gerai pada sebelah petang. Jadi hal masak memasak ni memang biasa sangat bagi Cik Pah.

Bila kami anak-anak saudara sepupu ni balik ke kampung, lagi meriah dan kalut Cik Pah masak. Macam-macam kami dijamu. Tapi yang pasti ada, laksa dan gulai ikan lengkap dengan sambal belacan.

Walau sejauh mana kita pergi, tetap yang di tempat asal kita juga yang terbaik. Cik Pah kongsi resipi, melihatkan resipinya sama saja dengan resipi yang saya lihat di majalah atau buku masakan namun begitulah, air tangan setiap orang memang berbeza.

Di sana, makan pasti bertambah. Apatah lagi diraikan dengan menu kegemaran. 

Ini resipi gulai ikan yang Cik Pah kongsikan. Citarasa orang utara.

Gulai Ikan Cik Pah resipi

No comments:

Post a Comment