Monday, May 21, 2018

B2E10: Sup Daging Bang Non

Di kampung ada satu kedai makan yang kami suka singgah. Sebenarnya kedai tu biasa saja cuma ada secebis kenangan dengan ayah yang menjadikan kedai makan tu tempat mengimbau memori.

Tuan kedai makan itu kami panggil Bang Non. Ayah aku panggil Non Ketot sebab orangnya rendah. Kedai tu boleh dikatakan tempat ayah makan tengah hari dan tempat melepak sembang-sembang. Lagipun harganya tak mahal sangat.

Menu yang wajib makan, sup daging. Aku memang suka sangat sup daging Bang Non. Dagingnya cukup lembut, empuk, kuah supnya sedap benar dihirup suam-suam. Memang seperiuk besar disediakan sup daging setiap hari.

Lauk pauk lain, kebanyakannya bercitarasa kampung. Ada lauk yang kau jarang nampak atau tak ada di kedai makan lain. Ada masanya lauk ringkas saja macam sup pelbagai bebola. 

Ikan kering atau ikan masin yang kadang-kadang tak kutahu ikan apa tapi sedap. Ada juga ikan tamban kecil goreng garing.

Antara lain, gulai ikan, cendawan masak lemak, sambal belacan dengan buah bacang atau kuini, ulam-ulaman. Ikan sembilang goreng. Pajeri nenas atau terung.

Apapun yang pasti, setiap kali singgah makan mesti akan ambil sup daging, sama ada semangkuk sup dengan isi daging atau sekadar sup kosong.  

Air, biasanya teh ais atau limau ais. 

Bila nak bayar, Bang Non selalu genapkan jumlah. RM5 ke RM10 ke dan seterusnya. Tapi itu bila kami nak bayar. Orang lain tak pasti pula.

No comments:

Post a Comment