Monday, May 21, 2018

B2E8: Tiga Versi Sambal Tahun

Tiga versi berbeza. Namun semuanya tetap sedap dengan cara tersendiri.

Ada yang memanggilnya sambal taun, sambal ta'un atau sambal tahun. Keluarga mentua aku guna sambal tahun.

Pada aku, sambal cumi (sotong kecil kering), yang dimasak dengan cili padi yang banyak, memang sejenis sambal yang sangat membuka selera. Kemudian baru kutahu namanya sambal tahun. Dikatakan sambal ini tahan bertahun-tahun. Simbolik sahaja, bukan apa, sambal ini boleh dimakan berhari-hari dan semakin hari semakin dipanaskan, bertambah sedap.

Versi pertama, versi Wak Saiful, abah mentuaku.

Biasa abah guna sotong kering kecil yang kita biasa panggil cumi. Bahan lain seperti cili padi, abah guna agak banyak. Lagi, bawang-bawang dan lengkuas. Asam keping. Itu sahaja seingat aku, dan kalau ada masak sambal tahun di rumah, memang bertambah-tambah nasi aku makan dengan sambal itu saja.

Memang banyak cili padi, pedas ya amat tapi pedasnya di mulut dan sekejap sahaja. Makan banyak pun tidaklah sakit perut, setakat nilah, sebab abah biar mendidih lama dan cukup asam garam manisnya. 

Versi kedua, sambal tahun Bik Jah, emak saudara sebelah abah. Bik Jah adik abah yang tinggal di kampung. Kalau kami balik beraya ke kampung, mesti singgah rumah Bik Jah. Bik Jah selalu hidangkan nasi dan lauk pauk di hari raya. Dah tentu sambal tahun lauk yang paling kami nantikan.

Versi Bik Jah pedas juga macam versi abah. Tapi Bik Jah gunakan bahan utama yang lain. Setakat yang aku pernah makan, ada sambal tahun kerang, babat dan terbaharu Bik Jah buat sambal tahun ayam kampung.

Bertambah nasi kat rumah Bik Jah pun dah tak malu sebab dia tahu kami anak menantu Wak Saiful memang hantu sambal tahunnya!

Versi ketiga, yang lebih asli saya fikir, versi Sekinchan. Kampung adik ipar. Sambal tahunnya menggunakan kulit lembu dan berkuah sikit. Rasanya tidak terlalu pedas seperti versi abah dan Bik Jah. 

Pertama kali makan sewaktu majlis pertunangan adik dan adik ipar. Kemudian berpeluang makan lagi semasa majlis kenduri mereka. Istimewanya, emak saudara adik ipar mengusahakan industri kulit lembu. Dan turut menerima tempahan sambal tahun untuk sebarang majlis.

Menurut versi asal, sambal tahun menggunakan santan. Namun abah jarang masukkan santan untuk sambal tahan lebih lama.

No comments:

Post a Comment