Monday, May 21, 2018

B2E1: Sambal Bilis Arwah Mak

Masa zaman remaja dulu, kalau hujung minggu, memang liat sangatlah nak bangun awal pagi. Kalau boleh nak tidur saja bangun bila tengah hari. Tapi ada satu benda yang membuatkan aku 'terpaksa' bangun pagi.

Bilik tidur aku di tingkat atas. Tepi tangga dekat dengan dapur. Senang cerita, apa yang dimasak di dapur aku memang orang pertama yang akan sedut bau sedap tu.

Disebabkan itu, bila hari Sabtu atau Ahad pagi, emak masak nasi lemak, memang aku automatik akan bangun lebih cepat daripada biasa. Aroma sambal ikan bilis tu membangunkan aku.

Aku tak sempat belajar masak sambal ikan bilis emak, tapi bau sedap tu aku ingat sampai sekarang.

Sambal bilis basah atau berkuah sikit. Yang pasti tak ada belacan sebab ayah tak tahan dengan belacan, alergik. Aku pun sama. Jadi kebanyakan menu kami kat rumah, emak tak masukkan belacan.

Sambal ikan bilis, makan dengan nasi lemak panas, ikan bilis goreng, telur rebus, kacang goreng, hirisan timun segar. Nasi lemak biasa macam ini pun dah cukup membuka selera. Lagi-lagi yang emak masak, kita hanya tunggu masa nak ngap saja.

Menunya simple saja tapi berpanjangan ingatan aku pada emak asbab sambal tu. Walaupun tak banyak menu yang aku sempat belajar daripada mak tapi aku bersyukur aku boleh belajar daripada mak cik-mak cik dan saudara mara yang ada.

Aku harap anak aku pun akan ingat masakan aku juga sebagaimana aku ingat masakan mak sampai kini.

No comments:

Post a Comment